fredag den 20. december 2013

Julegaver på bestilling

En af mine mandlige kolleger ville gerne overraske sin kone til jul med et par filtede hjemmesko og spurgte om det var noget jeg gjorde i.

Det har jeg aldrig prøvet før, men der er jo en første gang for alting.
Så vi lavede en aftale.

Han skulle finde skostørrelsen og jeg skulle finde hvad jeg havde af egnet garn som han kunne vælge imellem.

Jeg fandt en god opskrift og regnede mig frem til at dobbelt Kauni nok kunne bruges og det har jeg et ret godt lager af i mange farver, så det var hvad jeg præsenterede ham for.

Hans valg faldt på EFL som er grøn, mørk violet, petroleumsblå med meget langt imellem farveskiftene.

Her er det færdige resultat og han var vild med dem.


Et par dage senere kom der så en diskret forespørgsel på om man kunne lave dem så store som en herrestørrelse 45.
Selvfølgelig og eftersom mit garnlager hovedsageligt består af tøsefarver blev vi enige om at jeg skulle finde noget i en sort/grå/natur kombination.
Jeg ved den findes i KAUNI, men der kunne jo være noget på lageret.

Langt inde i glemmebogen fandt jeg 5 nøgler BAYA (jeg ved det har ligget der i MANGE år) som er en uldblanding, men farven var perfekt så det skulle prøves.
Jeg lavede en forholdsberegning på at det skulle filte ca. 33 % ned i størrelse og skulle slutte med at være ca. 30 cm lange. Det var altså nogle ordentlige violinkasser der kom i vaskemaskinen med cowboybukser på 40 grader.
Jeg var ikke et øjeblik i tvivl om at de var alt for store og ikke filtet ordentligt da jeg tog dem ud, så ind med det hele igen og så en tur mere på 60 grader.
Så var de der og de passer perfekt.


Og foruden betaling for garn og arbejde fik jeg så denne dejlige julekurv med hjem i dag.


Så der er ikke fare for at vi går sukkerkolde i julen.

Pia

9 kommentarer:

  1. Ej hvor ser de lækre ud dine hjemmelavede futter, jeg laver også selv til både manden og jeg, de er uundværlige. Sikke en lækker kurv.

    SvarSlet
  2. Hvor er det bare godt gået af en første gang at være! De er virkelig flotte, så måske ser vi noget der ligner storproduktion i fremtiden?

    SvarSlet
    Svar
    1. Der kommer i hvert fald til at dukke et par stykker op i næste års Julehjælp ;-)

      Slet
  3. Godt gået Pia. Rigtig god jul til dig tak for hyggelige stunder sammen i 2013. Juleknus fra Kirsten.

    SvarSlet
  4. Hold da op du har rigtig gang i julegaverne, de er blevet rigtig fine.
    flot kurv du har fået.
    hanne

    SvarSlet
  5. Uha de ser gode ude de futter. Pas nu på med alt det sukker.

    SvarSlet
  6. Dejligt når nye opgaver lykkedes, så modtageren bliver tilfreds.

    SvarSlet

Tak fordi du tager dig tid til at lægge en kommentar.
Thank you for taking the time to leave a comment.
Pia