søndag den 6. september 2009

Døde svaler / Dead swallows

Eftersom vi bor på landet har vi mange svaler der yngler i stalden og garagen.
Jeg ved at de efterlader et frygteligt svineri på gulvet under rederne, men det er lidt sjovt at følge de små fra æg til flyvefærdige svaler.

Living the countryside we do have a lot of swallows breeding in the stable and the garage.
I know they make a terrible mess underneath the nests but it's kind of fun to follow those little creatures from eggs to young birds testing the wings.

I går formiddags var jeg i garagen og som altid kiggede jeg op og snakkede lidt til de små i reden og de kvitterede med lidt småsnak. Midt på eftermiddagen var jeg derude igen og der blev ikke svaret, men det så ud til at der var en enkelt i reden så jeg regnede med at de andre var ude på flyveøvelese. Jeg kravlede op på stigen og til min store sorg fandt jeg tre døde svaleunger i reden. Jeg kontrollerede de andre reder desværre med samme sørgelige resultat. Jeg ved ikke hvad der har slået dem ihjel, men jeg tænker at det kan være giftige insekter eller måske det kolde, våde og blæsende vejr vi har haft i den seneste uge.
Senere om aftenen fandt jeg adskillige døde svaler rundt omkring i haven, så det har været en trist dag her.

Yesterday morning I went to the garage and as usual I looked up and talked to the little ones almost ready to fly and leaving the nest and they were talking back to me. In the afternoon about 4 pm I went out there again and there was no answer but it seemed like at least one was up there and I assumed the others were out testing the wings. I went up the ladder and to my grief I found 3 dead swallows in the nest. I went round to check on the others and saw the same sad thing. I don't know what killed them all, but I guess it could be poisened insects or the radical weather change for the last week, very cold, windy and wet.
Later in the evening I also found several dead swallows in the garden, so it's been a sad day.
Pia

2 kommentarer:

  1. Ja det er altid trist at finde døde dyr, og så i de mængder.
    Ses

    SvarSlet
  2. Trist...men havd mon er skyld i deres død?
    Hos os måtte en due lade livet i dag. Jassu, vores hund, var åbenbart hurtigst og duen stendød.

    SvarSlet

Tak fordi du tager dig tid til at lægge en kommentar.
Thank you for taking the time to leave a comment.
Pia